Menu Close

Vizuális észlelés – és figyelemfejlesztés

  1. Változások megfigyelése a természetben. Bármikor, ha az udvaron, vagy az utcán, erdőben jártok, érdemes tudatosan figyelni a környezetet. A gyakran bejárt utakat érdemes újra és újra szemrevételezni, megnevezni a megfigyelt tárgyakat vagy élőlényeket, és megbeszélni, vagy csak megemlíteni a változásokat. Amíg a fiatalabb életkorban a szülői közlés dominálhat, úgy az óvodás, kisiskolás korosztály már kérdésekkel irányítva, vagy önállóan teheti meg megfigyeléseit.
  2. Tevékenység imitálása (Activity, Amerikából jöttem) Akár ketten is játszhatjátok. (Sőt, rosszabb napokon az ember maga is képes.)
  3. Látok valamit… Talán konyhai barkochbának is nevezhetnénk a játékot, de persze lakáson kívül is remek eszköze ez a játék a vizuális észlelés – és figyelem fejlesztésének. Szóbeli leírás alapján kell beazonosítani a kiszemelt tárgyat.
  4. Apró tárgyak válogatása különböző szempontok szerint. Jöhetnek a gombok, zoknik párosával, körömlakkok szín szerint, játékautók márka alapján, ceruzák, építőkockák, evőeszközök, muffinpapírok, műanyag dobozok. Gyakorlatilag minden, ami a háztartásban előfordul és több van belőle. Ezekkel a játékokkal persze érdemes megvárni azt a kort, amikor már az első mozdulat nem a szájhoz emelés. Vagy nagyon résen kell lenni.
  5. Puzzle játék. Talán nincs is mit hozzáfűzni. Ki ne emlékezne azokra a karácsony harmadnapi közös fekvésekre a szoba közepén? A könyökünk úgy fájt három óra elteltével, hogy csak nagy műgonddal megtervezett mozdulatsor segítségével tudtunk talpra vergődni. De valahogy mégis és megint visszahúzott a kihívás, hogy ezt még ki kell rakni! Zseniális eszköze a vizuális észlelés- és figyelemfejlesztésnek, ráadásul szinte minden háztartásban fellelhető egy-két (remélhetőleg teljes) készlet. (Negyedik alkalommal kirakni ugyanazt nem olyan vicces. Cseréljetek a szomszéddal!)
  6. Kakukktojás. Ez egy remek játék, amely a szülői figyelmet is igénybe veheti.  Ha boltban jártok, egy polc végigtekintésével máris remek terepet találtok a kakukktojás játékra. Mi az, ami nem illik oda, egy bizonyos szempont szerint kilóg a sorból? A kategóriákat teljesen önkényesen, de a tapasztalatoknak és a logikának megfelelve lehet meghatározni. A gyermekek életkora által meghatározva előbb a látványos, markánsan nagy különbségeket mutató kategóriák jöhetnek, majd az egyre finomabb eltérések. Virágosnál az egyetlen eltérő színű szegfű, majd a lisztek között a gluténmentes. J
  7.  Mi változott? Egyszerű és bármilyen hétköznapi tárggyal, akár három darab kaviccsal is kivitelezhető játék. Megnézitek alaposan a kiindulási állapotot, aztán az egyik játékos elfordul, a másik pedig megváltoztatja a látványt. Mi változhat? A cipő bekötési módjától a könyvespolc könyveinek sorrendjén át a függöny állásáig minden. Először persze érdemes meghatározni a megfigyelési területet. (A másik ruházata, az asztal képe, a szoba berendezése. stb.)
  8. Séta közben valamilyen színű tárgyak figyelése-gyűjtése. Keressetek piros autókat, kék bicikliket, sárga bukósisakokat,
  9. Hány kutyát láttunk? Az előző, gyűjtögetős játék változata a számok megjelenésével. Itt már nem csupán a látványt kell azonosítani, hanem azt is fejben kell tartani, hogy az előbb milyen számnál jártunk. Hosszú utazásoknál remek időtöltés, ami néha váltja a mikor érünk már oda jellegű kérdéseket.
  10. Útvonalfigyelés-visszaidézés.  A téri tájékozódást is segítő feladat vagy játék, ami erősen fejleszti a memóriát, figyelmet. Rajzban is megjelenhet, készíthettek térképet az iskolába, vagy az óvodába vezető útról.