Menu Close

Hiperaktivitás és Figyelemzavar kezelése

A figyelemhiányos/hiperaktív zavar a leggyakoribb gyermekpszichiátriai kórképek egyike.  Egy gyermekkorban induló állapot, mely elsősorban koncentrációs nehézségekkel, impulzív megnyilvánulásokkal és túlmozgásos tünetekkel jár. Hosszútávon kezelés nélkül komoly nehézségeket okozhat, melyek megnyilvánulhatnak pszichológiai, érzelmi, tanulmányi, illetve szociális területeken.

Kritikus korszak az óvodába való beilleszkedés, az iskolakezdés, illetve a felső tagozatba kerülés időszaka, minden olyan helyzet, amikor a gyermek új oktatási struktúrával, új elvárásokkal új szociális közeggel találkozik, és a korábban kevésbé problémás ADHD-s tünetek előtérbe kerülhetnek. Óvodáskorban az érintett gyerekek mozgásigénye feltűnő, nehezen tartható fenn figyelmük, a hosszabb foglalkozásokat képtelenek végigülni, követni.. Iskoláskorban tipikus problémák az órán való odafigyelés nehézsége, forgolódás, nyugtalanság, az óra zavarása, az osztályközösségbe való nehéz beilleszkedés, az írásbeli feladatokban történő figyelmetlen hibák, indulatkezelési nehézségek (gyakori viták, veszekedések, esetleg verekedés).

Az ADHD-s gyermekek figyelmi problémáik, impulzivitásuk miatt fokozottan igénylik a struktúrát, kereteket és az azonnali visszajelzést, jutalmazást. A viselkedésterápia elsődleges célja az átláthatóan strukturált napirend kialakítása számukra, az egyértelmű szabályok felállítása és azok következetes betartatása. Az azonnali és rövid távú jutalmak használatával megerősítjük a kívánt és elvárható viselkedést, a nem elfogadható viselkedésre fókuszálás helyett. A napirendet érdemes képekkel, ábrákkal összeállítani, és a szabályokat tőmondatokban, egyszerűen megfogalmazni.

Az ADHD kezelésében a nem gyógyszeres terápiák egyik lehetséges fajtája, amely annál eredményesebb, és látványos sikereket hozó, minél hamarabb diagnosztizálják a gyermeknél a figyelemhiányos/hiperaktív zavart. Gyakran már a gyanú felmerülésekor érdemes elkezdeni a terápiát, amikor a diagnózis még nem kerül papírra.

Állapotfelmérés és konzultáció

Egyeztessen velünk időpontot az állapotfelmérésért és a konzultációért

A legjobb eredményeket kisgyermekkorban kezdődő, négy éves kor környékén induló TSMT, vagy Ayres terápiával lehet elérni. A választandó, segítséget nyújtó mozgásterápia jellegének meghatározásában  a gyermek- és ifjúságpszichiáter, a területileg illetékes nevelési tanácsadó-, vagy pedagógiai szakszolgálat szakemberei, valamint mozgásterapeuta nyújthat segítséget.

Amennyiben felmerül a gondolat, hogy gyermeke a fent említett problémákkal küzd,, vagy a gyermekével foglalkozó szakemberek vannak ezen az állásponton, esetleg már túl is vannak az igazoló vizsgálatokon, és segítségre van szükségük a fejlesztések terén, forduljon  hozzánk bizalommal!

A kapcsolatfelvételt követően először egy személyes megbeszélésre javaslunk időpontot, ahol a szülők beszámolhatnak a tapasztalt problémákról, megoszthatják velünk gondolataikat, kérdéseket tehetnek fel a fejlesztőközpont működésével kapcsolatban, a fejlesztések mikéntjéről, stb. Majd a gyermek mozgásvizsgálatára kerül sor, melynek során a terapeuta képet kap a gyermek idegrendszerének állapotáról. Ez történhet a szülővel való beszélgetéssel egyidőben, de igényelhető külön időpont is. Az állapotfelmérés és a konzultáció ingyenes, de mindkettő előzetes időpontegyeztetéshez kötött.